44e législature223Réponse du gouvernement déposée1 juin 2023e-4227e-4227 (Affaires étrangères)BellaGharibyanAlexandreBoulericeRosemont—La Petite-PatrieNPDQC21 décembre 2022 à 15 h 28 (HAE)20 janvier 2023 à 15 h 28 (HAE)18 avril 20231 juin 202323 janvier 2023Pétition au <Addressee type="3" affiliationId="" mp-riding-display="1">gouvernement du Canada</Addressee>Attendu que : Le 13 septembre 2022, sans provocation, les forces azerbaïdjanaises ont initié une invasion globale de la République d’Arménie. Ce geste odieux constitue une violation flagrante du droit international et de l’ordre international fondé sur des règles. Les attaques ont causé une dévastation généralisée des infrastructures et des biens arméniens, tué inutilement 210 Arméniens, dont des civils, déplacé 7600 personnes et fait plusieurs prisonniers de guerre; Le 2 octobre 2022, des rapports officiels ont confirmé que plus de sept prisonniers de guerre ont été brutalement tués par les forces azerbaïdjanaises. Une fois de plus, l’Azerbaïdjan a violé le droit international, spécifiquement en ce qui concerne les dispositions énoncées dans la troisième Convention de Genève, le Pacte international relatif aux droits civils et politiques et la Convention européenne des droits de l’homme L’Azerbaïdjan occupe actuellement 130 km2 du territoire de la République d’Arménie; Usant de chantage militaire et exigeant publiquement un corridor ouvert hors du contrôle arménien à travers le territoire souverain de la région arménienne de Syunik, l’objectif final de l’Azerbaïdjan est de s’emparer complètement de la région, en s’appropriant son territoire et ses ressources; Nous, soussignés, Canadiens, demandons au gouvernement du Canada :1. De prendre la tête de la défense des victimes de violations des droits de la personne et d’appliquer de toute urgence des sanctions militaires et économiques à l’égard de l’Azerbaïdjan et de ses responsables comme mesures restrictives pour avoir violé les Conventions de Genève, les lois internationales et commis des crimes de guerre;2. D’appliquer les sanctions pour faire pression sur l’Azerbaïdjan afin qu’il se retire des frontières internationalement reconnues de la République d’Arménie, et réaffirmer l’engagement inébranlable du Canada envers la souveraineté et l’intégrité territoriale de l’Arménie;3. D’exhorter l’Azerbaïdjan à restituer tous les prisonniers de guerre, les détenus et les dépouilles arméniens.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantCanada supports a comprehensive, negotiated political solution to the conflict between Armenia and Azerbaijan. Canada’s position is based on the UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh, the principles of the non-use of force, territorial integrity, and self-determination, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures.Canada supports the efforts of the European Union and the Organisation for Security and Co-operation in Europe in bringing the parties together. Canada stands ready to support measures to stabilize the situation and negotiations towards a comprehensive peace treaty between Armenia and Azerbaijan.The Government of Canada is closely monitoring developments on the ground, including the ongoing protests and blockages in the Lachin Corridor, which continues to impede travel between Nagorno-Karabakh and Armenia. Canada has urged Azerbaijan to ensure freedom of movement and prevent further negative impacts on the humanitarian situation.Canada also monitors the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Through bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violation facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.Canada imposes sanctions against foreign states and non-state actors as a key tool for the international community to support peace and security and enforce international norms and laws. Canada’s sanction process is complex and lengthy. Canada considers bilateral consequences that any sanction could have, and primarily adopts sanctions in alignment with likeminded partners.
ArménieAzerbaÏdjanDroits de la personnePolitique étrangèreSanctions économiques
44e législature223Réponse du gouvernement déposée20 mars 2023441-01074441-01074 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB30 janvier 202320 mars 202311 juin 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of International Development and Minister responsible for the Pacific Economic Development Agency of CanadaSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Maninder SidhuCanada supports a negotiated political solution to the conflict between Armenia and Azerbaijan, and engages regularly with both parties and consistently calls for a peaceful resolution to the conflict. Canada also support the efforts by the European Union and the Organisation for Security and Co-operation in Europe in bringing the parties together.Canada is closely monitoring the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. The release of POWs and detainees remains a priority, and Canada will continue to raise concerns whenever the opportunity arises. Canada welcome the recent release of some Armenian prisoners by Azerbaijan, and will continue to call for the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process through both bilateral and multilateral channels.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continue to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.Since 2020, Canada has contributed $2.3 million in financial support, both for humanitarian assistance as well as mine action activities to protect both Armenian and Azerbaijani civilians from the threat of explosive remnants. This includes recent funding from the Emergency Disaster Assistance Fund for an emergency relief operation launched by the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) in October 2022 to support the provision of basic needs assistance, and other humanitarian services including mental health and psychosocial support services, health assistance, and hygiene promotion. Canada is also closely monitoring ongoing blockages of the Lachin corridor, and have called for the reopening of the corridor to ensure the freedom of movement and avoid further humanitarian impact.On June, 29, 2022, the Minister of Foreign Affairs, announced that Canada will open a full embassy with a resident ambassador in Armenia, allowing for stronger bilateral ties and increased Canadian support for Armenian democracy. This diplomatic expansion will help guide Canada’s response to evolving security threats, enhance political and economic cooperation to support European Allies, and further counter the impacts of the Russian invasion of Ukraine and support Armenia in its democratic development.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée3 novembre 2022441-00664441-00664 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB20 septembre 20223 novembre 202227 juillet 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Maninder SidhuCanada supports a negotiated political solution to the conflict between Armenia and Azerbaijan. Canada’s position is based on the UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh, the principles of the non-use of force, territorial integrity, and self-determination, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures and ultimately resolving the conflict through a negotiated political solution. Canada supports the efforts of the European Union and the Organisation for Security and Co-operation in Europe in bringing the parties together and assisting them to build mutual confidence at this very sensitive time.In September 2022, Canada expressed deep concerns about the escalation of tensions between Armenia and Azerbaijan and the resulting loss of life and injuries on both sides. The renewed fighting was a reminder of the critical need to maintain dialogue and work towards achieving a comprehensive and lasting settlement of the issues that remain at the heart of the conflict. In response to these hostilities, the Minister of Foreign Affair, Mélanie Joly held calls with Armenian and Azerbaijan Foreign Ministers on September 15 and 17 respectively. In her conversations, Minister Joly expressed condolences for the loss of life, urged for the full respect of the ceasefire, and underlined the importance of meaningful dialogue. She stressed that there is no military solution to this conflict.Canada welcomes the ongoing engagement between Azerbaijan and Armenia, including the Leaders’ meetings in early October 2022, the renewed commitment to continue the meetings of the Border Commission, and the foreign minister-level discussions toward a peace agreement, under EU mediation. Such meetings are an important step toward ensuring greater regional stability.Canada monitors the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada welcomes the recent release of some Armenian prisoners by Azerbaijan. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. The reports about Azerbaijani soldiers allegedly executing Armenian prisoners of war, which were made public in early October 2022, are deeply disturbing. Canada calls on Azerbaijan to follow through on the public commitment of Azerbaijan’s Prosecutor General to carry out an investigation into these reports. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.Canada engages regularly with both parties and consistently calls for a peaceful resolution to the conflict, encouraging both sides to continue working together. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross in Nagorno-Karabakh in 2021. Global Affairs Canada has allocated up to $800,000 in funding through the Peace and Security Operation Program toward mine action activities on both sides of the dividing line in the Nagorno-Karabakh region, which has supported the protection of civilian populations from the threat of explosive remnants.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée20 septembre 2022441-00580441-00580 (Affaires étrangères)ArnoldViersenPeace River—WestlockConservateurAB14 juin 202220 septembre 202227 juillet 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Maninder SidhuCanada is concerned about the recent escalation of violence and calls on all parties to continue to engage one another in meaningful dialogue. Canada welcomes the May leader-level meeting in Brussels. Such meetings are an important step toward ensuring greater regional stability. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh and the efforts of the European Union and the Organisation for Security and Co-operation in Europe. Canada promotes the principles of the non-use of force, territorial integrity, and self-determination in resolving the conflict through a negotiated political solution, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada continues to monitor the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada has welcomed the release of detainees by Azerbaijan since May 2021, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for the release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.Canada maintains regular dialogue with the Government of Armenia and the Government of Azerbaijan. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Nagorno-Karabakh in 2021.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée20 mai 2022441-00372441-00372 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB6 avril 202220 mai 202218 juin 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Maninder SidhuCanada is following closely the latest developments in the region, and calls on all parties to continue engaging in dialogue and efforts toward a sustainable peace. Canada welcomes the April 6 leader-level meeting in Brussels and the April 25 meeting between the Foreign Ministers to overcome tensions and launch a concrete process to negotiate a comprehensive peace treaty. Such meetings are an important step toward ensuring greater regional stability. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh and the efforts of the European Union and the Organisation for Security and Co-operation in Europe. Canada promotes the principles of the non-use of force, territorial integrity, and self-determination in resolving the conflict through a negotiated political solution, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada continues to monitor the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada has welcomed the release of detainees by Azerbaijan since May 2021, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for accelerating the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.The Government of Canada is working to address the post-conflict recovery and reconstruction of Nagorno-Karabakh in numerous ways. The Minister of Foreign Affairs is engaged with key partners. Canada maintains regular dialogue with the Government of Armenia and the Government of Azerbaijan, with the support of their embassies in Ottawa and Canada’s embassies to Armenia and Azerbaijan. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Nagorno-Karabakh in 2021, in addition to the $450,000 provided in 2020 to support the ICRC’s budget extension for the region and address urgent needs that have arisen as a result of the conflict in a needs-based manner.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée12 mai 2022441-00299441-00299 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB29 mars 202212 mai 202227 juillet 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantCanada is deeply concerned by ongoing tensions between Armenia and Azerbaijan, and calls on all parties to continue engaging in dialogue and efforts toward a sustainable peace. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh and the efforts of the Organisation for Security and Co-operation in Europe. Canada supports a negotiated political solution to the conflict, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada continues to monitor the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada has welcomed the release of detainees by Azerbaijan since May 2021, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for accelerating the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.The Government of Canada is working to address the post-conflict recovery and reconstruction of Nagorno-Karabakh in numerous ways. The Minister of Foreign Affairs is engaged with key partners. Canada maintains regular dialogue with the Government of Armenia and the Government of Azerbaijan, with the support of their embassies in Ottawa and Canada’s embassies to Armenia and Azerbaijan. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Nagorno-Karabakh in 2021, in addition to the $450,000 provided in 2020 to support the ICRC’s budget extension for the region and address urgent needs that have arisen as a result of the conflict in a needs-based manner.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2022441-00294441-00294 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB28 mars 202211 mai 202227 juillet 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantCanada is deeply concerned by ongoing tensions between Armenia and Azerbaijan, and calls on all parties to continue engaging in dialogue and efforts toward a sustainable peace. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh and the efforts of the Organisation for Security and Co-operation in Europe. Canada supports a negotiated political solution to the conflict, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada continues to monitor the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada has welcomed the release of detainees by Azerbaijan since May 2021, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for accelerating the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.The Government of Canada is working to address the post-conflict recovery and reconstruction of Nagorno-Karabakh in numerous ways. The Minister of Foreign Affairs is engaged with key partners. Canada maintains regular dialogue with the Government of Armenia and the Government of Azerbaijan, with the support of their embassies in Ottawa and Canada’s embassies to Armenia and Azerbaijan. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Nagorno-Karabakh in 2021, in addition to the $450,000 provided in 2020 to support the ICRC’s budget extension for the region and address urgent needs that have arisen as a result of the conflict in a needs-based manner.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée25 avril 2022441-00213441-00213 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB4 mars 202225 avril 202218 juin 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantCanada is deeply concerned by ongoing tensions between Armenia and Azerbaijan, and calls on all parties to continue engaging in dialogue and efforts toward a sustainable peace. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh and the efforts of the Organisation for Security and Co-operation in Europe. Canada supports a negotiated political solution to the conflict, as well as the continuation of dialogue between the parties towards promoting confidence-building measures. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada continues to monitor the situation related to the Armenian Prisoners of War (POWs) and other detainees, and is aware of the difficulties in securing their release. Canada has welcomed the release of detainees by Azerbaijan since May 2021, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for accelerating the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada remains deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.The Government of Canada is working to address the post-conflict recovery and reconstruction of Nagorno-Karabakh in numerous ways. The Minister of Foreign Affairs is engaged with key partners. Canada maintains regular dialogue with the Government of Armenia and the Government of Azerbaijan, with the support of their embassies in Ottawa and Canada’s embassies to Armenia and Azerbaijan. Canada has provided an additional $1 million in humanitarian funding to the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Nagorno-Karabakh in 2021, in addition to the $450,000 provided in 2020 to support the ICRC’s budget extension for the region and address urgent needs that have arisen as a result of the conflict in a needs-based manner.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre
44e législature223Réponse du gouvernement déposée1 avril 2022e-3780e-3780 (Affaires étrangères)NikaJabiyevaMichaelCooperSt. Albert—EdmontonConservateurAB12 janvier 2022 à 8 h 56 (HAE)11 février 2022 à 8 h 56 (HAE)16 février 20221 avril 202211 février 2022Pétition au <Addressee type="3" affiliationId="" mp-riding-display="1">gouvernement du Canada</Addressee>Attendu que :Le 26 février 2022 est le 30e anniversaire du massacre de 613 civils azerbaïdjanais par les forces armées arméniennes dans la petite ville de montagne de Khodjaly, en Azerbaïdjan;Les médias du monde entier ont rapporté les détails du massacre de Khodjaly et décrit les horreurs de l’extermination de ses habitants azerbaïdjanais;Pendant 30 ans, l’Arménie a occupé illégalement toute la région du Haut-Karabakh en Azerbaïdjan et a procédé à un nettoyage ethnique lors duquel près de 800 000 Azerbaïdjanais ont été expulsés de leur demeure ancestrale;En 1993, le Conseil de sécurité des Nations Unies a adopté quatre résolutions (les résolutions 822, 853, 874 et 884) dans lesquelles il condamne l’occupation et exige que les forces arméniennes se retirent immédiatement et complètement des zones occupées de l’Azerbaïdjan;Depuis le massacre de Khodjaly, l’Arménie refuse de reconnaître les atrocités commises en vue de rétablir la paix dans la région;Le Canada a toujours fermement reconnu l’intégrité territoriale de l’Azerbaïdjan et soutenu la réconciliation et la paix entre l’Azerbaïdjan et l’Arménie; Les 100 000 Canadiens qui parlent l’azerbaïdjanais soulignent l’anniversaire du massacre de Kodjaly depuis 30 ans, dans l’attente que le gouvernement du Canada reconnaisse cet événement.Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, prions le gouvernement du Canada de :1. Désigner officiellement le massacre de Khodjaly commis par les forces armées arméniennes dans la nuit du 26 février 1992 comme un crime contre l’humanité;2. Faire du 26 février une journée de commémoration nationale en souvenir des victimes du massacre de Khodjaly; 3. Collaborer avec les gouvernements de l’Azerbaïdjan et de l’Arménie pour les aider à normaliser leurs relations et à délimiter leur frontière commune afin que la paix s’installe de façon durable dans la région.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantThe Government of Canada recognizes the Khojaly massacre as a terrible tragedy and remembers the victims who lost their lives, and the continuing suffering, with great sadness. Canada has strongly advocated that such a tragic loss of civilian lives as the Khojaly massacre must never be repeated.Canada recognizes all UN Security Council resolutions on Nagorno-Karabakh and Azerbaijan’s territorial integrity within its internationally recognized borders. Canada encourages the continuation of leader-level dialogue on undertaking important confidence-building measures, such as the creation of bilateral mechanisms of border demarcations and delimitations, as well as restoring regional connectivity links between Armenia and Azerbaijan. Canada welcomed these developments and continues to strongly support the ongoing and future works of the Organization for Security and Co-operation in Europe Minsk Group. Canada encourages continued progress towards finding a sustainable political solution to this regional conflict.Global Affairs Canada maintains a regular dialogue with Armenian and Azerbaijani authorities and the diaspora communities in Canada, such as the meeting between the Minister of Foreign Affairs and the Network of Azerbaijani Canadians (NAC) in December 2021, as well as the meetings between Canada’s Ambassador to Azerbaijan and the NAC in December 2021 and Canada’s Ambassador to Armenia and the NAC in November 2021.Canada will continue to support initiatives toward bringing peace and stability to the region and stands ready to contribute to these efforts.
ArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangère
44e législature223Réponse du gouvernement déposée31 janvier 2022441-00073441-00073 (Affaires étrangères)GarnettGenuisSherwood Park—Fort SaskatchewanConservateurAB14 décembre 202131 janvier 202218 juin 2021Pétition à la Chambre des communes Nous soussignés, citoyens du Canada, attirons l’attention de la Chambre sur ce qui suit : Attendu que, au terme de la guerre de 44 jours menée par l’Azerbaïdjan contre la République d’Artsakh (Haut-Karabakh), un cessez-le-feu trilatéral a été signé par l’Arménie, l’Azerbaïdjan et la Russie – hors du cadre du Groupe de Minsk de l’OSCE – mettant fin à toutes les hostilités sur le territoire de la République d’Artsakh.Attendu que, bien qu’il ne remédiait pas à un grand nombre des difficultés de la région, l’accord comportait une condition précise liée au retour des prisonniers de guerre et à l’échange des dépouilles des victimes.Attendu que, en dépit de ces dispositions, jusqu’à 200 prisonniers de guerre arméniens demeurent en détention illégale aux mains des Azerbaïdjanais, sans que des mécanismes transparents aient été mis en place pour garantir leur retour, sains et saufs.Attendu que, depuis décembre 2020, Human Rights Watch a publié deux rapports sur la situation des prisonniers de guerre arméniens qui confirment que ces derniers subissent des traitements inhumains, de la torture, des humiliations et d’autres formes d’exactions.Attendu que, le 1er février 2021, le Bureau du Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l’homme a publié une déclaration pour réclamer la libération immédiate des prisonniers de guerre.Attendu que, le 4 mai 2021, des informations troublantes ont confirmé que près d’une vingtaine de prisonniers de guerre ont été mutilés puis tués par les forces azerbaïdjanaises. Il s’agit d’une violation du droit international par l’Azerbaïdjan, plus précisément des dispositions de la Troisième Convention de Genève, du Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIRDCP) et de la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH), autant de textes dont l’Azerbaïdjan est signataire.Nous soussignés, citoyens du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes :1. Condamner la détention illégale par l’Azerbaïdjan de prisonniers de guerre arméniens et réclamer leur libération immédiate;2. Employer tous les moyens diplomatiques à sa disposition afin de plaider pour la libération des captifs;3. Condamner la haine anti-arménienne commanditée par l’État en Azerbaïdjan;4. Dénoncer tous les propos belliqueux de la part de la Turquie et de l’Azerbaïdjan à l’endroit de l’Arménie et de l’Artsakh;5. Fournir l’assistance humanitaire requise pour assurer la protection et la viabilité de la population de l’Artsakh et faciliter l’échange des dépouilles des victimes.
Response by the Minister of Foreign AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Rob OliphantCanada is deeply concerned by the November 2021 border clashes between Armenia and Azerbaijan and continues to call on all parties to seek a sustainable peace. Canada supports all UN Security Council Resolutions on Nagorno-Karabakh, as well as the very important role of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) Minsk Group.A comprehensive resolution to the Nagorno-Karabakh conflict is long-overdue and can only be delivered through a peaceful, negotiated settlement, not through military action. Armenia and Azerbaijan, and all external parties, must continue working together to build mutual confidence at this very sensitive time.Canada remains in close contact with the International Committee of the Red Cross (ICRC) and is kept aware of the difficulties in securing the release of Prisoners of War (POWs) and other detainees. Canada welcomes the release of detainees since May 2021 by Azerbaijan, as well as the sharing of landmine maps by Armenia. Through both bilateral and multilateral channels, Canada continues to call for accelerating the immediate release of all detainees as a key step in the confidence-building process. The release of POWs and detainees remains one of Canada’s priorities, and Canada will continue to raise its concerns whenever the opportunity arises.Canada is aware of and deeply concerned about the allegations of human rights violations facing Armenian POWs and detainees, and calls on the respective governments to fully abide by the simultaneous orders issued by the International Court of Justice (ICJ) for provisional measures against both Armenia and Azerbaijan, including to take all necessary measures to prevent the incitement and promotion of racial hatred, including by officials and public institutions, and to protect persons captured by Azerbaijan during the conflict from bodily harm. Canada continues to call on respective governments to investigate human rights allegations diligently in compliance with international human rights law.The Government of Canada is working to address the post-conflict recovery and reconstruction of Nagorno-Karabakh in numerous ways. The Minister of Foreign Affairs regularly engages with many key partners, including at NATO, the EU and the OSCE, and has held consultations with the diaspora communities of Armenia and Azerbaijan in Canada. Canada has had regular dialogue with the Government of Armenia, including the recent bilateral interaction between the Minister of Foreign Affairs and the Minister of Foreign Affairs of Armenia on the margins of the 28th OSCE Ministerial Council. Canada has also regularly engaged with the Azerbaijani Government, both through their Embassy in Ottawa and Canada’s Embassy to Azerbaijan. Canada is pleased to have provided an additional $1 million in humanitarian funding to the ICRC in Nagorno-Karabakh in 2021, in addition to the $450,000 provided in 2020 to support the ICRC’s budget extension for the region and address urgent needs that have arisen as a result of the conflict in a needs-based manner.Canada will continue to remain engaged and supportive of sustainable peace and security and will continue to assist with humanitarian efforts.
Aide humanitaire et travailleurs humanitairesArménieAzerbaÏdjanPolitique étrangèrePrisonniers de guerre