44e législature223Réponse du gouvernement déposée7 décembre 2023e-4460e-4460 (Justice)LaurelSimBlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB26 mai 2023 à 14 h 43 (HAE)23 septembre 2023 à 14 h 43 (HAE)24 octobre 20237 décembre 202325 septembre 2023Pétition au <Addressee type="3" affiliationId="" mp-riding-display="1">gouvernement du Canada</Addressee>Attendu que : La violence sexuelle contre les enfants a augmenté de 118 % entre 2010 et 2017 selon le Centre canadien de la statistique juridique;Les statistiques montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels a rarement été utilisée par les services de police aux fins indiquées, c’est-à-dire pour protéger la société par la prévention et la tenue d’enquêtes efficaces sur les crimes de nature sexuelle;Le 16 septembre 2021, Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à plusieurs reprises, a tué Mchale Erica Busch (24 ans) et son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur logement de Hinton, en Alberta, un crime qui aurait pu être évité;Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ne savaient pas que le délinquant vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que dix jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. Le complexe était un immeuble familial qui abritait de nombreux enfants et se trouvait à proximité de deux terrains de jeux et d’une école.Nous soussignés, citoyens et résidents du Canada, prions le gouvernement du Canada de prendre les mesures suivantes : 1. Exiger que les délinquants sexuels reconnus coupables se présentent au poste de police le plus proche lors de tout changement de résidence; 2. Préciser que le délinquant qui omet de le faire commet une infraction et qu’un mandat d’arrestation peut être délivré contre lui;3. Créer une catégorie de délinquants spécialement désignés pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles à l’endroit d’un enfant qui sont condamnés à une peine de plus de deux ans ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants.
Response by the Minister of Public Safety, Democratic Institutions and Intergovernmental AffairsSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): JENNIFER O’CONNELL, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.On October 26, 2023, Bill S-12 came into force, ensuring the National Sex Offender Registry can continue to be an effective tool to prevent and investigate crimes of a sexual nature.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If an offender fails to report in accordance with section 4.1(1)(a) of the SOIRA, they can be charged under section 490.031(1) of the Criminal Code for failure to comply with their SOIRA order. This is a hybrid offence, meaning it can be prosecuted by summary conviction (a less serious offence), or by indictment (a more serious offence). The maximum penalty for this offence is a maximum fine of $10,000.00 or a term of imprisonment of 2 years less a day imprisonment if prosecuted by summary conviction, or a maximum fine of $10,000.00 or a term of 2 years if prosecuted by indictment.While failure to report continues to be an offence under the Criminal Code, Bill S-12 also introduced a new warrant provision that permits a peace officer to arrest a person who is non-compliant with their obligations under sections 4 to 5.1 of the Sex Offender Information Registration Act in order to bring them to a registration centre and provide them with the opportunity to comply. If the offender still fails to comply they could then be charged under section 490.031(1) of the Criminal Code for failure to comply, as noted above.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary James MaloneySexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting persons in Canada from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, came into force on October 26, 2023. It responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation aims to ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under these recent reforms:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, will be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders will also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges will be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
The legislation also aims to strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways, including by adding five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, the legislation created a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance is precluded.The legislation now also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the legislation, registered offenders are required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, the legislation empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect persons in Canada, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2023441-01213441-01213 (Justice)BlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB28 mars 202311 mai 20237 septembre 2022Pétition au gouvernement du Canada et au procureur général du CanadaATTENDU QUE :
  • les violences sexuelles à l’égard des enfants ont augmenté de 118 % entre 2010 et 2017, selon le Centre canadien de la statistique juridique;
  • un peu plus du quart (27 %) des Canadiens ont été victimes de telles violences avant l’âge de 15 ans, selon Statistique Canada;
  • en 2016, 11 741 infractions sexuelles ont été commises contre des enfants de moins de 17 ans, d’après Statistique Canada;
  • les données montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels (LERDS) a rarement été utilisée par les services de police pour son objectif déclaré, soit la protection de la société contre les crimes de nature sexuelle au moyen d’enquêtes ou de mesures de prévention efficaces;
  • le 16 septembre 2021, les meurtres horribles et évitables de Mchale Erica Busch (24 ans) et de son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur immeuble d’appartements, à Hinton, en Alberta, auraient été perpétrés par Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à de multiples reprises;
  • Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ignoraient que le présumé meurtrier vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que 10 jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. L’immeuble est dans un endroit accueillant pour les familles, où résident de nombreux enfants et se trouve à proximité de deux terrains de jeux et d’une école. La police allègue que les meurtres ont eu lieu dans l’immeuble.
Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, demandons respectueusement que le gouvernement du Canada et le procureur général du Canada apportent immédiatement des modifications législatives au Code criminel du Canada et à la LERDS pour :
  • 1. exiger que les délinquants sexuels condamnés se présentent obligatoirement au poste de police le plus proche de leur domicile lors de tout changement d’adresse;
  • 2. préciser que le défaut de se présenter comme il se doit constitue une infraction pour laquelle un mandat d’arrestation doit être émis;
  • 3. créer une classification spécialement désignée pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles contre des enfants lorsqu’une peine de plus de deux ans est imposée ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants; les noms de ces personnes seraient inscrits dans une base de données spéciale que pourrait consulter la police à la demande de locataires, d’éventuels locataires ou de propriétaires de résidences comptant plusieurs logements locatifs, afin de vérifier si un délinquant désigné vit dans la résidence ou a fait une demande dans ce sens; aucun nom ne serait divulgué, mais les demandeurs seraient informés qu’un délinquant spécialement désigné vit dans la résidence ou a présenté une demande pour y être locataire.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary Gary AnandasangareeSexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting Canadians from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, introduced April 26, 2023 in the Senate, responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation would ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under Bill S-12:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, would be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders would also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges would be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
Bill S-12 would also strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways. The Bill proposes to add five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, Bill S-12 would create a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance would be precluded.The Bill also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the Bill, registered offenders would be required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, Bill S-12 empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect Canadians, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Response by the Minister of Public SafetySigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Pam Damoff, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) already establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If the offender is required to report to a registration centre designated under the National Defence Act, the offender must do so within 15 days.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2023441-01212441-01212 (Justice)BlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB28 mars 202311 mai 20237 septembre 2022Pétition au gouvernement du Canada et au procureur général du CanadaATTENDU QUE :
  • les violences sexuelles à l’égard des enfants ont augmenté de 118 % entre 2010 et 2017, selon le Centre canadien de la statistique juridique;
  • un peu plus du quart (27 %) des Canadiens ont été victimes de telles violences avant l’âge de 15 ans, selon Statistique Canada;
  • en 2016, 11 741 infractions sexuelles ont été commises contre des enfants de moins de 17 ans, d’après Statistique Canada;
  • les données montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels (LERDS) a rarement été utilisée par les services de police pour son objectif déclaré, soit la protection de la société contre les crimes de nature sexuelle au moyen d’enquêtes ou de mesures de prévention efficaces;
  • le 16 septembre 2021, les meurtres horribles et évitables de Mchale Erica Busch (24 ans) et de son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur immeuble d’appartements, à Hinton, en Alberta, auraient été perpétrés par Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à de multiples reprises;
  • Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ignoraient que le présumé meurtrier vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que 10 jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. L’immeuble est dans un endroit accueillant pour les familles, où résident de nombreux enfants et se trouve à proximité de deux terrains de jeux et d’une école. La police allègue que les meurtres ont eu lieu dans l’immeuble.
Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, demandons respectueusement que le gouvernement du Canada et le procureur général du Canada apportent immédiatement des modifications législatives au Code criminel du Canada et à la LERDS pour :
  • 1. exiger que les délinquants sexuels condamnés se présentent obligatoirement au poste de police le plus proche de leur domicile lors de tout changement d’adresse;
  • 2. préciser que le défaut de se présenter comme il se doit constitue une infraction pour laquelle un mandat d’arrestation doit être émis;
  • 3. créer une classification spécialement désignée pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles contre des enfants lorsqu’une peine de plus de deux ans est imposée ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants; les noms de ces personnes seraient inscrits dans une base de données spéciale que pourrait consulter la police à la demande de locataires, d’éventuels locataires ou de propriétaires de résidences comptant plusieurs logements locatifs, afin de vérifier si un délinquant désigné vit dans la résidence ou a fait une demande dans ce sens; aucun nom ne serait divulgué, mais les demandeurs seraient informés qu’un délinquant spécialement désigné vit dans la résidence ou a présenté une demande pour y être locataire.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary Gary AnandasangareeSexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting Canadians from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, introduced April 26, 2023 in the Senate, responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation would ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under Bill S-12:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, would be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders would also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges would be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
Bill S-12 would also strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways. The Bill proposes to add five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, Bill S-12 would create a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance would be precluded.The Bill also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the Bill, registered offenders would be required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, Bill S-12 empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect Canadians, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Response by the Minister of Public SafetySigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Pam Damoff, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) already establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If the offender is required to report to a registration centre designated under the National Defence Act, the offender must do so within 15 days.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2023441-01211441-01211 (Justice)BlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB28 mars 202311 mai 20237 septembre 2022Pétition au gouvernement du Canada et au procureur général du CanadaATTENDU QUE :
  • les violences sexuelles à l’égard des enfants ont augmenté de 118 % entre 2010 et 2017, selon le Centre canadien de la statistique juridique;
  • un peu plus du quart (27 %) des Canadiens ont été victimes de telles violences avant l’âge de 15 ans, selon Statistique Canada;
  • en 2016, 11 741 infractions sexuelles ont été commises contre des enfants de moins de 17 ans, d’après Statistique Canada;
  • les données montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels (LERDS) a rarement été utilisée par les services de police pour son objectif déclaré, soit la protection de la société contre les crimes de nature sexuelle au moyen d’enquêtes ou de mesures de prévention efficaces;
  • le 16 septembre 2021, les meurtres horribles et évitables de Mchale Erica Busch (24 ans) et de son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur immeuble d’appartements, à Hinton, en Alberta, auraient été perpétrés par Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à de multiples reprises;
  • Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ignoraient que le présumé meurtrier vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que 10 jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. L’immeuble est dans un endroit accueillant pour les familles, où résident de nombreux enfants et se trouve à proximité de deux terrains de jeux et d’une école. La police allègue que les meurtres ont eu lieu dans l’immeuble.
Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, demandons respectueusement que le gouvernement du Canada et le procureur général du Canada apportent immédiatement des modifications législatives au Code criminel du Canada et à la LERDS pour :
  • 1. exiger que les délinquants sexuels condamnés se présentent obligatoirement au poste de police le plus proche de leur domicile lors de tout changement d’adresse;
  • 2. préciser que le défaut de se présenter comme il se doit constitue une infraction pour laquelle un mandat d’arrestation doit être émis;
  • 3. créer une classification spécialement désignée pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles contre des enfants lorsqu’une peine de plus de deux ans est imposée ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants; les noms de ces personnes seraient inscrits dans une base de données spéciale que pourrait consulter la police à la demande de locataires, d’éventuels locataires ou de propriétaires de résidences comptant plusieurs logements locatifs, afin de vérifier si un délinquant désigné vit dans la résidence ou a fait une demande dans ce sens; aucun nom ne serait divulgué, mais les demandeurs seraient informés qu’un délinquant spécialement désigné vit dans la résidence ou a présenté une demande pour y être locataire.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary Gary AnandasangareeSexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting Canadians from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, introduced April 26, 2023 in the Senate, responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation would ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under Bill S-12:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, would be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders would also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges would be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
Bill S-12 would also strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways. The Bill proposes to add five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, Bill S-12 would create a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance would be precluded.The Bill also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the Bill, registered offenders would be required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, Bill S-12 empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect Canadians, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Response by the Minister of Public SafetySigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Pam Damoff, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) already establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If the offender is required to report to a registration centre designated under the National Defence Act, the offender must do so within 15 days.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2023441-01210441-01210 (Justice)BlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB28 mars 202311 mai 20237 septembre 2022Pétition au gouvernement du Canada et au procureur général du CanadaATTENDU QUE :
  • les violences sexuelles à l’égard des enfants ont augmenté de 118 % entre 2010 et 2017, selon le Centre canadien de la statistique juridique;
  • un peu plus du quart (27 %) des Canadiens ont été victimes de telles violences avant l’âge de 15 ans, selon Statistique Canada;
  • en 2016, 11 741 infractions sexuelles ont été commises contre des enfants de moins de 17 ans, d’après Statistique Canada;
  • les données montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels (LERDS) a rarement été utilisée par les services de police pour son objectif déclaré, soit la protection de la société contre les crimes de nature sexuelle au moyen d’enquêtes ou de mesures de prévention efficaces;
  • le 16 septembre 2021, les meurtres horribles et évitables de Mchale Erica Busch (24 ans) et de son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur immeuble d’appartements, à Hinton, en Alberta, auraient été perpétrés par Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à de multiples reprises;
  • Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ignoraient que le présumé meurtrier vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que 10 jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. L’immeuble est dans un endroit accueillant pour les familles, où résident de nombreux enfants et se trouve à proximité de deux terrains de jeux et d’une école. La police allègue que les meurtres ont eu lieu dans l’immeuble.
Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, demandons respectueusement que le gouvernement du Canada et le procureur général du Canada apportent immédiatement des modifications législatives au Code criminel du Canada et à la LERDS pour :
  • 1. exiger que les délinquants sexuels condamnés se présentent obligatoirement au poste de police le plus proche de leur domicile lors de tout changement d’adresse;
  • 2. préciser que le défaut de se présenter comme il se doit constitue une infraction pour laquelle un mandat d’arrestation doit être émis;
  • 3. créer une classification spécialement désignée pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles contre des enfants lorsqu’une peine de plus de deux ans est imposée ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants; les noms de ces personnes seraient inscrits dans une base de données spéciale que pourrait consulter la police à la demande de locataires, d’éventuels locataires ou de propriétaires de résidences comptant plusieurs logements locatifs, afin de vérifier si un délinquant désigné vit dans la résidence ou a fait une demande dans ce sens; aucun nom ne serait divulgué, mais les demandeurs seraient informés qu’un délinquant spécialement désigné vit dans la résidence ou a présenté une demande pour y être locataire.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary Gary AnandasangareeSexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting Canadians from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, introduced April 26, 2023 in the Senate, responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation would ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under Bill S-12:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, would be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders would also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges would be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
Bill S-12 would also strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways. The Bill proposes to add five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, Bill S-12 would create a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance would be precluded.The Bill also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the Bill, registered offenders would be required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, Bill S-12 empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect Canadians, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Response by the Minister of Public SafetySigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Pam Damoff, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) already establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If the offender is required to report to a registration centre designated under the National Defence Act, the offender must do so within 15 days.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels
44e législature223Réponse du gouvernement déposée11 mai 2023441-01209441-01209 (Justice)BlaineCalkinsRed Deer—LacombeConservateurAB28 mars 202311 mai 20237 septembre 2022Pétition au gouvernement du Canada et au procureur général du CanadaATTENDU QUE :
  • les violences sexuelles à l’égard des enfants ont augmenté de 118 % entre 2010 et 2017, selon le Centre canadien de la statistique juridique;
  • un peu plus du quart (27 %) des Canadiens ont été victimes de telles violences avant l’âge de 15 ans, selon Statistique Canada;
  • en 2016, 11 741 infractions sexuelles ont été commises contre des enfants de moins de 17 ans, d’après Statistique Canada;
  • les données montrent que la Loi sur l’enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels (LERDS) a rarement été utilisée par les services de police pour son objectif déclaré, soit la protection de la société contre les crimes de nature sexuelle au moyen d’enquêtes ou de mesures de prévention efficaces;
  • le 16 septembre 2021, les meurtres horribles et évitables de Mchale Erica Busch (24 ans) et de son fils, Noah Lee McConnell (16 mois), dans leur immeuble d’appartements, à Hinton, en Alberta, auraient été perpétrés par Robert Keith Major, 53 ans, un délinquant sexuel connu et déjà condamné à de multiples reprises;
  • Mchale Busch et son fiancé, Cody McConnell, ignoraient que le présumé meurtrier vivait dans l’appartement voisin du leur, car ils n’avaient emménagé que 10 jours auparavant et n’avaient aucun lien avec l’accusé. L’immeuble est dans un endroit accueillant pour les familles, où résident de nombreux enfants et se trouve à proximité de deux terrains de jeux et d’une école. La police allègue que les meurtres ont eu lieu dans l’immeuble.
Nous, soussignés, citoyens et résidents du Canada, demandons respectueusement que le gouvernement du Canada et le procureur général du Canada apportent immédiatement des modifications législatives au Code criminel du Canada et à la LERDS pour :
  • 1. exiger que les délinquants sexuels condamnés se présentent obligatoirement au poste de police le plus proche de leur domicile lors de tout changement d’adresse;
  • 2. préciser que le défaut de se présenter comme il se doit constitue une infraction pour laquelle un mandat d’arrestation doit être émis;
  • 3. créer une classification spécialement désignée pour les personnes reconnues coupables d’agressions sexuelles contre des enfants lorsqu’une peine de plus de deux ans est imposée ou pour les délinquants reconnus coupables d’au moins deux infractions sexuelles violentes ou d’infractions impliquant l’enlèvement de femmes ou d’enfants; les noms de ces personnes seraient inscrits dans une base de données spéciale que pourrait consulter la police à la demande de locataires, d’éventuels locataires ou de propriétaires de résidences comptant plusieurs logements locatifs, afin de vérifier si un délinquant désigné vit dans la résidence ou a fait une demande dans ce sens; aucun nom ne serait divulgué, mais les demandeurs seraient informés qu’un délinquant spécialement désigné vit dans la résidence ou a présenté une demande pour y être locataire.
Response by the Minister of Justice and Attorney General of Canada Signed by (Minister or Parliamentary Secretary): The Parliamentary Secretary Gary AnandasangareeSexual offences, particularly against children, are amongst the most egregious crimes. Protecting Canadians from sexual offenders is a top priority for the Government.Bill S-12, An Act to amend the Criminal Code,the Sex Offender Information Registration Act and the International Transfer of Offenders Act, introduced April 26, 2023 in the Senate, responds directly to a Supreme Court of Canada decision and strengthens the National Sex Offender Registry.This legislation would ensure that everyone in Canada – survivors of sexual assault and their families in particular – can feel safe and have confidence in our criminal justice system, knowing that tools are in place for police to prevent and investigate sexual crimes.Under Bill S-12:
  • anyone convicted of a sexual offence against a child, when prosecuted by indictment and sentenced to two years or more in prison, as well as any repeat sexual offender, would be automatically required to register on the National Sex Offender Registry;
  • all other sexual offenders would also be required to register, unless they can demonstrate to a judge that they pose no risk to the community; and,
  • judges would be able to impose lifetime registration for sexual offenders who are found guilty of more than one offence at the same time, if the pattern of offending demonstrates a risk of reoffending.
Bill S-12 would also strengthen the National Sex Offender Registry as a law enforcement tool in many other ways. The Bill proposes to add five new designated offences for which an individual can be added to the Registry, including the non-consensual distribution of intimate images, so called “sextortion”, and aggravated sexual assault of a person under 16.In addition, Bill S-12 would create a compliance warrant scheme authorizing police to seek a warrant to arrest an offender who is non-compliant with their Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) obligation and bring them to a registration center to facilitate compliance. If an offender complies, a charge for non-compliance would be precluded.The Bill also contains a summons provision to permit courts to compel an offender to return to court for a consideration of their SOIRA obligation in situations where this issue was not considered at sentencing. Further, under the Bill, registered offenders would be required to provide law enforcement with at least 14 days’ notice and a specific address of destination when travelling, when possible.Finally, Bill S-12 empowers survivors and victims of crime by giving them greater voice and agency in the criminal justice process, namely through amended publication ban provisions and enhanced access to information.The Government will do everything in its power to protect Canadians, especially the most vulnerable, and to help give a voice to the victims.
Response by the Minister of Public SafetySigned by (Minister or Parliamentary Secretary): Pam Damoff, M.P.The Sex Offender Information Registration Act (SOIRA) already establishes reporting obligations for a registered sex offender in relation to a change of residence.Under section 4.1(1)(a) of the SOIRA, an offender subject to a SOIRA order is obligated to report to a registration centre any change in their main residence or secondary residence within seven days. If the offender is required to report to a registration centre designated under the National Defence Act, the offender must do so within 15 days.
Code criminelDélinquants sexuelsExploitation et abus sexuel d'enfantsLoi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels