44e législature223Réponse du gouvernement déposée6 décembre 2023441-01794441-01794 (Affaires sociales et égalité)BradVisMission—Matsqui—Fraser CanyonConservateurBC23 octobre 20236 décembre 202314 juin 2023Pétition au gouvernement du Canada ATTENDU QUE
  • La perte d’un jeune enfant est une expérience traumatisante pour les parents et les familles;
  • Le décès soudain d’un enfant peut imposer un fardeau financier imprévisible à la famille pendant qu’elle vit son deuil;
  • Des familles ont reçu accidentellement l’Allocation canadienne pour enfant, qui leur a ensuite été retirée par le gouvernement du Canada après le décès de leur enfant, ce qui leur a imposé un stress inutile et un fardeau financier.
PAR CONSÉQUENTNous, les soussignés, citoyens et résidents permanents du Canada, prions le gouvernement du Canada de verser pendant deux mois supplémentaires l’Allocation canadienne pour enfant aux parents ayant perdu un enfant.
Response by the Deputy Prime Minister and Minister of FinanceSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): The Honourable Chrystia FreelandThe loss of a child is an extremely sad and difficult time for families and the Government of Canada provides support to families caring for their sick or injured child, or who find themselves in this very tragic situation of having lost a child, through various programs. For example:
  • Employment Insurance (EI) family caregiver benefits for children provide up to 35 weeks of income support to workers who are unable to work to take care of a child who is critically ill or injured;
  • EI compassionate care benefits provide up to 26 weeks of income support to workers who are unable to work when they have to take care of a person who requires end-of-life care;
  • EI sickness benefits are available to eligible parents when they are unable to work due to emotional or psychological distress, including grieving, and is available for up to 26 weeks when they need time off work following the death of their child; and
  • EI maternity benefits continue to be payable following the loss of a child, as they are designed to support a birth mother’s physical and emotional recovery for up to 15 weeks surrounding childbirth.
The Government of Canada also provides support through the Canadian Benefit for Parents of Young Victims of Crime for parents or legal guardians who have taken time away from work and suffered a loss of income to cope with the death or disappearance of their child or children. The benefit provides eligible parents with payments of $500 per week, paid every 2 weeks, for a maximum of 35 weeks, which do not have to be consecutive, over a period of 3 years. 
Décès et funéraillesEnfantsPrestations pour enfants
44e législature223Réponse du gouvernement déposée20 mars 2023e-4166e-4166 (Affaires sociales et égalité)LeilaSarangiLeahGazanWinnipeg-CentreNPDMB21 octobre 2022 à 9 h 14 (HAE)19 janvier 2023 à 9 h 14 (HAE)2 février 202320 mars 202319 janvier 2023Pétition au <Addressee type="3" affiliationId="" mp-riding-display="1">gouvernement du Canada</Addressee>Attendu que :La mise en veilleuse de l’économie en raison de la COVID 19 a eu des répercussions disproportionnées sur les Autochtones, les personnes racialisées, les femmes, les personnes de diverses identités de genre, les handicapés, les jeunes et les personnes à faible revenu; La PCU et la PCRE, bien qu’elles ne soient plus offertes, font toujours l’objet de mesures de récupération par voie de déduction sur l’Allocation canadienne pour enfants (ACE) et sur d’autres crédits d’impôt remboursables; L’ACE est le programme phare pour contribuer à la réduction de la pauvreté; Le gouvernement du Canada estime que 791 000 familles verront leurs prestations au titre de l’ACE réduites en moyenne de 606 $ pour l’année de prestations 2022-2023; Les mères ayant un revenu d’emploi modeste de 33 000 $ et plusieurs enfants sont les personnes qui subiront les plus importantes récupérations sur leurs prestations au titre de l’ACE; Les montants récupérés s’ajoutent aux impôts payés sur la PCU et la PCRE; Dans certains cas, des personnes qui ont été jugées non admissibles sont visées par des démarches de recouvrement de la PCU et de la PCRE entreprises par le gouvernement du Canada; Le gouvernement du Canada a déjà accordé aux travailleurs indépendants et aux étudiants des allégements pour le remboursement de la PCU et de la PCRE; Le gouvernement du Canada a remboursé intégralement les montants récupérés sur le Supplément de revenu garanti (SRG) des personnes âgées à faible revenu et a protégé les versements futurs du SRG grâce à des modifications législatives.Nous soussignés, résidents du Canada formant une communauté de personnes vivant ou ayant déjà vécu en situation de pauvreté et disposant en conséquence d’une expertise en la matière, et alliés de cette communauté, demandons au gouvernement du Canada de :1. Rembourser l’intégralité des montants récupérés sur les prestations d’ACE auprès de familles ayant reçu des prestations de soutien au revenu pendant la pandémie;2. Protéger l’ACE de futures mesures de récupération en excluant la PCU, la PCRE et d’autres prestations liées à la pandémie des critères de revenu relatifs à l’ACE; et 3. Accorder une exonération de remboursement à toutes les personnes ayant reçu la PCU ou la PCRE dont les revenus sont inférieurs ou légèrement supérieurs au seuil de pauvreté (selon les seuils de la Mesure de faible revenu de la famille de recensement en fonction de la taille de la famille) ainsi qu’à tous les jeunes arrivant à l’âge où ils ne sont plus pris en charge par leur famille.
Response by the Minister of Employment, Workforce Development and Disability InclusionSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): IREK KUSMIERCZYKThe Canada Emergency Response Benefit (CERB) was an important and necessary temporary response to support the millions of Canadians who lost their employment income because of COVID-19. The Government of Canada’s focus was on getting much-needed financial support to Canadians as quickly as possible. As such, the CERB application process was created to ensure that it was easy to understand and easy to apply. This included an attestation-based application system, where individuals attested that they met the criteria.  Although it was understood that an attestation-based approach created the potential for some Canadians to receive CERB benefits for which they were ineligible, this approach was taken to ensure that income support went to vulnerable Canadians and residents as quickly as possible. Using an attestation-based application approach is an acknowledged best practice by the International Public Sector Fraud Forum (IPSFF) when providing rapid supports.  A similar approach was taken for subsequent temporary recovery benefits, including the Canada Recovery Benefit (CRB), with additional up-front verification procedures.  The Government clearly communicated its intent to recover ineligible payments via post-verification work in order to maintain the integrity of its COVID-19 benefit programs, including the CERB and the Canada Recovery Benefit (CRB). As part of its integrity work, the Government has assessed all COVID-19 benefit program applications against the eligibility criteria and are applying a risk-based approach to post-payment verification that focuses on the highest risk files and the greatest dollar value at risk.   While there will not be any penalty or interest for workers if they received a payment in error, they may be required to repay the benefits for which they were determined to be ineligible. Under the Financial Administration Act, the Government has an obligation to collect amounts owed, including debts resulting from COVID-19 income support payments.The Government is committed to providing an empathetic, people-first approach to all Canadians, and to work with individuals who need to repay benefits to help them find the payment arrangement best suited to their situation. The Canada Revenue Agency, which is responsible for collecting on repayments, has a compassionate approach in place with repayment flexibilities to ensure individuals found to be ineligible for COVID-19 benefits will not be placed into financial hardship. This approach takes into account the financial circumstances of the person and may include deferral of debt for those who cannot repay at that time. Canadians also have access to formal hardship assessments where repayment is not financially possible.This approach is more responsive to people’s unique financial situations than an amnesty would be. An amnesty would rely on arbitrary eligibility criteria that may not reflect everyone’s financial circumstances and could risk excluding some claimants.  If the Government were to implement an income cut-off for amnesty, there would be individuals who do not meet the threshold by a marginal amount but continue to be in a vulnerable situation. Additionally, providing amnesty retroactively would require changing legislation to amend CERB eligibility criteria for low-income individuals. This would be unfair to those individuals who are similarly low-income but did not apply for the benefits. They may feel they have lost out on federal financial support that they could have received during an emergency.
Response by the Deputy Prime Minister and Minister of FinanceSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): The Honourable Chrystia FreelandThe Government of Canada’s top priority as the country went through an historic global pandemic was to support Canadians, particularly those who needed it the most. The government’s emergency income support programs, such as the Canada Emergency Response Benefit, the Canada Recovery Benefit, the Canada Recovery Caregiving Benefit and the Canada Recovery Sickness Benefit provided timely benefits when they were most needed.The government understood that the pandemic greatly affected families with children and provided additional COVID-related support for families entitled to the Canada Child Benefit (CCB) of up to $1,200 in 2021 per child under the age of six, through the CCB Young Child Supplement.The CCB’s design prevents the lowest-income families from being negatively affected by an increase in prior-year income, ensuring those families receive maximum CCB amounts. 
Disposition de récupérationPrestations pour enfants
44e législature223Réponse du gouvernement déposée17 août 2022e-3589e-3589 (Affaires sociales et égalité)Sandra PatriciaEscalera GonzalezJoëlLightboundLouis-HébertLibéralQC19 octobre 2021 à 10 h 02 (HAE)18 décembre 2021 à 10 h 02 (HAE)20 mai 202217 août 202220 décembre 2021Pétition au <Addressee type="4" affiliationId="214329" mp-riding-display="1">ministre du Revenu national </Addressee>Attendu que :L’allocation canadienne pour enfants (ACE) a pour but d’aider financièrement les familles à élever leurs enfants de moins de 18 ans;Chaque année au Canada, environ 5,1 enfants de moins de 18 ans sur 1000 meurent de différentes causes;Le décès d’un enfant entraîne des dépenses imprévues pour les familles en deuil, dont la plupart peinaient déjà à couvrir les coûts associés aux soins d’un enfant gravement malade;Les frais d’obsèques et d’inhumation pour un enfant devraient être considérés comme faisant partie des coûts rattachés au fait d’élever l’enfant décédé;Les frais d’obsèques ainsi que les autres dépenses associées à la mort peuvent être considérables et qu’il n’y a aucun programme public pour aider les familles à couvrir ces dépenses lorsqu’un enfant décède;Il serait conforme à l’esprit du programme de l’ACE de continuer à verser des prestations pour une période de deux mois suivant le décès d’un enfant afin d’alléger le fardeau que représentent les frais d’obsèques; Le fait de continuer à verser l’ACE pour une durée limitée après le décès d’un enfant ne serait pas une charge excessive pour le budget public, car ce coût serait grandement compensé par l’avantage que cette option représenterait pour les familles en deuil.Nous, soussignés, des citoyens et des résidents du Canada, demandons au ministre du Revenu national d’agir immédiatement pour modifier les règles du programme de l’Allocation canadienne pour enfants afin que les prestations continuent d’être versées pour une période de deux mois suivant le décès d’un enfant de moins de 18 ans.
Response by the Deputy Prime Minister and Minister of FinanceSigned by (Minister or Parliamentary Secretary): The Honourable Chrystia FreelandThe loss of a child is an extremely sad and difficult time for families and the Government of Canada provides support to families caring for their sick or injured child, or who find themselves in this very tragic situation of having lost a child, through various programs. For example:
  • Employment Insurance (EI) family caregiver benefits for children provide up to 35 weeks of income support to workers who are unable to work to take care of a child who is critically ill or injured;
  • EI compassionate care benefits provide up to 26 weeks of income support to workers who are unable to work when they have to take care of a person who requires end-of-life care;
  • EI sickness benefits are available to eligible parents when they are unable to work due to emotional or psychological distress, including grieving, and is available for up to 15 weeks when they need time off work following the death of their child; and
  • EI maternity benefits continue to be payable following the loss of a child, as they are designed to support a birth mother’s physical and emotional recovery for up to 15 weeks surrounding childbirth.
The Government of Canada also provides support through the Canadian Benefit for Parents of Young Victims of Crime for parents or legal guardians who have taken time away from work and suffered a loss of income to cope with the death or disappearance of their child or children. The benefit provides eligible parents with payments of $450 per week, paid every 2 weeks, for a maximum of 35 weeks over a period of 2 years.The death or disappearance of a child is devastating and can often leave parents grief stricken and unable to work. The Government of Canada will continue to ensure appropriate support is provided to grieving families.
Décès et funéraillesEnfantsPrestations pour enfants